Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas I – III przebywających na świetlicy. Odbywają się jeden raz w miesiącu. Czas trwania – 60 min. Zajęcia prowadzą: nauczyciel bibliotekarz i kierownik swietlicy. Każde zajęcia kończą się pracą plastyczną. Wykonane prace prezentowane są w świetlicy szkolnej.
Program współpracy świetlicy i biblioteki szkolnej
w roku szkolnym 2005/2006
Cel główny: PODRÓŻE PO EUROPIE – ZWIEDZAMY KRAJE EUROPEJSKIE.
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas I – III przebywających na świetlicy. Odbywają się jeden raz w miesiącu. Czas trwania – 60 min. Zajęcia prowadzą: nauczyciel bibliotekarz i kierownik świetlicy. Każde zajęcia kończą się pracą plastyczną. Wykonane prace prezentowane są w świetlicy szkolnej.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie uczniów z położeniem poszczególnych krajów w Europie – położenie, stolica, krajobraz;
- zapoznanie z kulturą danego kraju: obyczajami, sposobami obchodzenia świąt, legendami;
- ciekawe miejsca turystyczne.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- potrafi wskazać Europę na globusie;
- umie wskazać na mapie Europy położenie Polski;
- potrafi wymienić kilka krajów europejskich;
- zna podstawowe informacje o niektórych krajach europejskich;
- wie gdzie szukać odpowiednich informacji (biblioteka szkolna, strony internetowe);
- wie co oznacza słowo tolerancja;
- potrafi wykazać się tolerancją wobec ludzi o innej kulturze i innej religii;
- zna miejsca turystyczne i religijne danego kraju.
Proponowane tematy lekcyjne:
1. Wielka Brytania:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Windsor, zamki Szkocji, jezioro Loch Ness;
- praca plastyczna: „Nessie – potwór z Loch Ness” – rysunek kredkami.
2. Hiszpania:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Costa Brava, Costa de Sol – bajeczne plaże;
- praca plastyczna: „Wypoczynek na plaży” – rysunek kredkami.
3. Grecja:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Ateny i ich zabytki, Olimp, Termopile;
- praca plastyczna: „Stadion Olimpijski” – wydzieranka z kolorowych gazet.
4. Francja:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Paryż i jego zabytki (Wieża Eiffla), Disneyland;
- praca plastyczna: „Wieża Eiffla” – rysunek kredkami.
5. Chorwacja:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Plitwickie Jeziora, Dubrovnik;
- praca plastyczna: „Wodospady” – rysunek farbami.
6. Holandia:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Amsterdam – kanały i mosty, pola tulipanów, wiatraki;
- praca plastyczna: „Tulipany” – wykonanie metodą Origami.
7. Włochy:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Watykan – siedziba papieska, Wezuwiusz – uśpiony wulkan;
- praca plastyczna: „Wulkan” – model z plasteliny.
8. Szwajcaria:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Alpy, banki i zegarki;
- praca plastyczna: „Zegar” – model z papieru.
9. Finlandia:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Laponia – siedziba Św. Mikołaja, renifery;
- praca plastyczna: „Zaprzęg Św. Mikołaja” – rysunek kredkami.
10. Austria:
- położenie w Europie, stolica;
- krajobraz, klimat;
- ciekawe miejsca: Wiedeń i jego zabytki, Insbruk – raj dla narciarzy;
- praca plastyczna: „Narciarz na stoku” – rysunek farbami.
Program opracowała: Bogumiła Góral |